187 Hilkka-Maija Katajisto

Kuka: Hilkka-Maija Katajisto, perheenäiti, kauppatieteiden maisteri ja yrittäjä. Tällä hetkellä Kirkkonummen kunnan luottamustehtävissä henkilöstöjaoston jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä Svenska förskoleverksamhets och utbildningsnämndenin jäsenenä.

Ajatuksiani ehdokkaana: Yhteisten asioiden edistäminen vaatii halua ja kykyä tehdä yhteistyötä. Ratkaisevaa ei saa olla puoluepolitiikka ja -rajat, vaan asioiden hyvähenkinen ja rakentava hoitaminen yhdessä virkamiesten kanssa siten, että jatkossakin saamme yhdessä päättää kuntalaisarkeen vaikuttavista asioista, ja että kuntamme työntekijöillä on hyvä ja turvallinen työympäristö. Käsiteltäviksi tulevien asioiden kirjoa ja vaihtelevia haasteita on vaikea kaikin osin ennakoida (kukapa olisi esimerkiksi osannut aavistaa koronan aiheuttamat haasteet!), joten kokemus tiukoista tilanteista ja rohkeus tarttua toimeen ovat hyödyksi. Ehdokkaana en ole yhden teeman tai asian ajaja, vaan peräänkuulutan päätöksissä kokonaisuuden katsomista ja pitkän tähtäimen vaikutusten huomioimista. Me emme ole tekemässä päätöksiä vain tätä päivää vaan myös tulevaisuutta ja seuraavia sukupolvia varten!

Arvoni: Perhe – Työ – Yhteisöllisyys

Perheestä

Muistan elävästi sen ihmeellisen hetken parinkymmenen vuoden takaa, kun esikoispoikani nostettiin syliini ensimmäisen kerran. Tuossa vaiheessa olin ehtinyt elää aikuisen ihmisen ja ammattilaisen elämää jo hyvän tovin, ja kuvittelin elämäni olevan ihan hyvin hanskassani ja kontrollissani. Tuolla hetkellä välähdyksessä kuitenkin kirkastui, että elämäni ei olisi enää koskaan sama kuin ennen ja että enää koskaan ei olisi kysymystäkään siitä, mikä elämässäni on tärkeintä. Hänen ja hänen sittemmin syntyneiden veljensä ja siskonsa hyvinvointi on ohjaava tekijä yhdessä mieheni kanssa tekemissämme valinnoissa. He ovat minulle ja meille suurimman ilon ja onnen, mutta myös isoimman huolen aihe. Ja sen perusteella, mitä voin päätellä omista vanhemmistani, näin tulee luultavasti olemaan vielä kauan senkin jälkeen, kun heidän yölliset kotiintulonsa eivät enää suuntaudu kanssamme samaan osoitteeseen 😉

Työstä

Arvostan työtä. Kaikkea työtä. Työn tarjoaminen ja tekeminen pyörittää hyvinvointi-yhteiskuntaamme, josta voimme edelleen olla ylpeitä. Olen lähipiirinikin kautta hyvin tietoinen siitä, että kaikki eivät syystä tai toisesta voi tehdä työtä, vaikka haluaisivatkin. Itse olen ollut onnekas siinä, että 13-vuotiaasta lähtien olen pystynyt tekemään töitä, ja lista työtehtäviä on pitkä sieltä ensimmäisestä kasvimaan kitkijän kesähommasta nykyiseen työhöni yrittäjänä. Yrittäjänä olen toiminut jo kymmenen vuotta, mistä ajasta viimeisimmät 7 vuotta niin, että olen voinut työllistää myös muita. Ammatillisen urani fokuksessa on henkilöstöjohtamisen asiantuntijaksi valmistumisestani lähtien ollut johtamisen ja työyhteisöjen kehittäminen. Töitä tekevät ihmiset ja ihmisiä johdetaan, ei asioita.

Yhteisöllisyydestä

Panoksensa antaminen oman asuinpaikan ja sen ihmisten asioiden eteen on syy siihen, miksi 4 vuotta sitten ensimmäisen kerran asetuin kunnallisvaaliehdokkaaksi ja miksi teen sen nyt uudelleen. Minulla on aina ollut käynnissä jonkin seuran tai yhdistyksen vapaaehtoistehtävä ja viime vaalien ajankohta sattui juuri hetkeen, jolloin silloinen urheiluseuran vapaaehtois-tehtäväni päättyi ja tilaa oli uudelle yhteisötehtävälle. Kuluvan valtuustokauden ajan olen antanut yhteisöpanokseni Kirkkonummen kunnan henkilöstöjaoston jäsenenä ja varapuheenjohtajana sekä Svenska förskoleverksamhets och utbildningsnämndenin jäsenenä. Tulevat vaalit ratkaisevat, suuntautuuko yhteisöpanokseni kuntamme luottamustehtäviin vai onko aika jollekin uudelle. Otan vinkkejä vastaan J

Obs.! Jag är född i Bergö, har vuxit upp i Kristinestad, studerat vid Vasa universitet, bott och jobbat i Sverige, bildat min egen familj i Kyrkslätt, så det går utan att säga att jag ser (Kyrkslätts) tvåspråkighet som en väldigt naturlig sak och rikedom. Millaisia ajatuksia herää? Kirjoita minulle [email protected]