Kohti Kirkkonummen kukoistavaa tulevaisuutta: Strategiset Investoinnit koulukiinteistöihin

VISIOMME KIRKKONUMMELLE

Kirkkonummella on kunnianhimoiset suunnitelmat tulevaisuuden varalle. Olemme sitoutuneet olemaan ‘Suomen halutuin ja pidetyin asuinkunta, jossa työ ja arki sujuvat’ sekä ‘kansainvälistyvä, kaksikielinen ja kaikilta kanteiltaan kestävä sivistyskunta’. Tukemaan tätä visiota, yksi Kirkkonummen kunnan strategisista valinnoista on “rakentaa lapsille ja nuorille terveet ja turvalliset tilat”.

Toimin Toimitilapalvelujen lautakunnan varapuheenjohtajana ja johdollani lautakunta onkin kunnan strategian toteuttamiseksi käynnistänyt mittavia rakennushankkeita. Hankkeet keskittyvät koulujemme parantamiseen ja myös koko yhteisömme elinvoimaisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseen. Nämä hankkeet vastaavat sekä nykyisiin tarpeisiimme ja lisäksi rakentavat perustan Kirkkonummen tulevaisuudelle – tulevaisuudelle, joka on suunnattu kestävään kasvuun, sivistykseen ja hyvinvointiin.

RAKENNUSHANKKEET

Menossa oleva suuret rakennushankkeet ovat GWP-koulukeskus Gesterbyssä, Lukiokampus Kirkkonummen keskustassa , Nissniku-talo Masalassa sekä Kantvikin koulu Kantvikissa. Minä, ja koko Kokoomuksen valtuustoryhmä, olemme aktiivisesti edistäneet kaikkia hankkeita. Alla tiivis yhteenveto kunkin hankkeen tilanteesta.

GWP-koulukeskus

GWP-koulukeskuksen rakentaminen on menossa ja tavoiteltu valmistuminen on vuonna 2026.

Uuteen kouluun muuttavat saman katon alle ruotsinkielinen yhtenäiskoulu Winellska skolan, Gesterbyn koulu, johon kuuluu suomenkielinen alakoulu sekä kielikylpyluokat ala- ja yläkouluasteella. Lisäksi tiloihin tulee Papinmäen koulu, jossa opiskelee erityistä tukea vaativia oppilaita. Yhteensä koulukeskukseen tulee tilat 1270 oppilaalle.

Wineelska skolanille remontoitiin upeat väistötilat kunnantalon vieressä olevaan ostoskeskukseen, jotka otettiin käyttöön alkuvuodesta 2023.

Lukiokampus

Lukiokampuksen kilpailutus on menossa, tavoiteltu toteuttajan valinta kevät 2024 ja tavoiteltu valmistuminen 2026.

Lukiokampuksesta tulee yksi Kirkkonummen ylpeyden aiheista. Uuteen rakennukseen valmistuvat tilat Porkkalan lukiolle (580 opiskelijaa) ja Kyrkslätts gymnasiumille (220 opiskelijaa). Lisäksi samoja tiloja hyödyntää Musiikkiopisto (300 oppilasta), Kuvataidekoulu (250 oppilasta) sekä kansalaisopisto. Lisäksi tilat ovat iltaisin kuntalaisten käytössä.

Nissniku-talo

Nissniku-talon kilpailutus on juuri aloitettu. Tavoiteltu valmistuminen 2027.

Nissniku-talo on alueen keskeiset oppimisen ja vapaa-aikapalvelut yhteen kokoava tila, joka palvelee koko yhteisöä aamusta iltaan ja viikon jokaisena päivänä. Rakennukseen tulee tilat ala-asteelle (225 oppilasta), ylä-asteelle (445 oppilasta) sekä nuorisotila ja kirjasto.

Nissnikun-talon osalta tein paljon töitä sen eteen, että väistötiloja lähdettiin hankkimaan jo vuoden 2023 aikana. Tällöin myös suuri osa ylä-asteen oppilaista pääsee väistötiloihin jo vuonna 2024, vähentäen vanhan kiinteistön aiheuttamia terveysongelmia.

Kantvikin koulu

Hanke aloitettu, tarveselvitys menossa, tavoiteltu valmistuminen 2028.

Kantvikin koulun kiinteistö on tulossa elinkaarensa päähän ja nykyisessä kiinteistössä on sen kantokykyyn nähden liian paljon oppilaita. Tarveselvityksen laatiminen on aloitettu. Koulun tulee palvella kasvavan merellisen Kantvikin asukkaita pitkälle tulevaisuuteen samalla tarjoten yhteisölle ja yhdistyksille tilat iltakäyttöön.

Muut hankkeet

Palveluverkkosuunnitelma, joka on kunnan pitkän tähtäimen suunnitelma kiinteistöjen osalta, on tulossa kunnanvaltuuston päätöksentekoon vuonna 2024. Alustavien tietojen mukaan vaikuttaa siltä, että kunnassa on tarve uusille päiväkodeille. Seuraavana askeleena, kouluhankkeiden valmistuttua, onkin aloittaa uusien päiväkotien rakentaminen.

Osana palveluverkkosuunnitelmaa, viranhaltijat esittivät että Laajakallion koulu muutettaisiin päiväkodiksi. Laajakallion koulu on erittäin toimiva koulu, jossa oppiminen ja arki sujuvat. Toimitilapalvelujen lautakunta lausui aloitteestani että Laajakallion koulu tulee säilyttää. Tämän asian eteen tulee tehdä töitä myös tulevaisuudessa, jotta koulun jatko varmistuu.

KUKOISTAVA TULEVAISUUS

Näiden suurten rakennushankkeiden myötä, Kirkkonummi ei ainoastaan uudista kiinteistöjään vaan luo myös elinvoimaisen ja houkuttelevan ympäristön nykyisille ja tuleville asukkailleen. Investoimalla laadukkaisiin oppimisympäristöihin, Kirkkonummi vahvistaa asemaansa innovatiivisena ja kestävänä sivistyskuntana, joka panostaa lasten ja nuorten tulevaisuuteen.

Sen lisäksi, että nämä investoinnit parantavat kunnan palveluita, ne myös houkuttelevat uusia asukkaita ja veronmaksajia, jotka tukevat Kirkkonummen taloudellista kasvua ja hyvinvointia.

Olen sitoutunut varmistamaan, että jokainen hanke toteutetaan huolellisesti ja että ne tukevat Kirkkonummen pitkän aikavälin visiota. Keskustele kanssani ja kerro ajatuksesi siitä, miten voimme yhdessä rakentaa parempaa Kirkkonummea. https://www.facebook.com/JaniEkmanKirkkonummi ja [email protected]

Yhdessä luomme kunnan, joka tarjoaa kukoistavan tulevaisuuden kaikille kuntalaisilleen!

Jani Ekman

Kunnanvaltuutettu, Kokoomus