KOKOOMUS HALUAA VAUHDITTAA KESTÄVÄÄ TALOUDENPITOA

Kirkkonummen talousarvioneuvottelut käynnistyivät maanantaina 22.11. hyvin haastavassa tilanteessa. Kuntatalouden seurantaraportin 1–10/2021 toteutuma oli noin 7 MEUR alijäämäinen. Näkemyksemme mukaan vastuullinen taloudenpito on riittävän kauas tulevaisuuteen katsovaa ja edellyttää proaktiivista ennakointia.

“Jokaisen vastuullisen päättäjän on nyt kysyttävä itseltään, onko näin toimittu.”, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja, Urho Blom.

Urho Blom

Kirkkonummen kokoomus pitää tärkeänä kestävää taloudenpitoa ja kunnan talouden tasapainottamista, jotta on mahdollista turvata ja tarjota sote-uudistuksen jälkeen kuntaan jäävät palvelut edelleen laadukkaasti jokaiselle kuntalaiselle vauvasta vaariin. Kirkkonummen tulee valmistautua sote-uudistukseen huolellisesti. Valtionosuusjärjestelmän siirtymätasausmekanismin vuoksi ensi vuodelle kaavailtu perusturvan budjetin runsas kasvu uhkaa Kirkkonummen kunnan taloutta vuosiksi eteenpäin.

Soteuudistuksen myötä edessä on muuntautuminen sivistyskunnaksi.  Ensi vuodesta (2022) alkaen kunnassa päätetään enää vain yhdyskuntatekniikasta ja sivistyksestä. Näiden toiminta tulisi sopeuttaa kunnan talousraamiin, jonka kokonaisuus 2021 on karkeasti 275 MEUR. Sote-palveluiden osuus Kirkkonummella on noin 125 MEUR / vuosi. Näin ollen kunnan budjetti pienenee noin 45 % soten vaikutuksesta. Karkeasti puolet Kirkkonummen budjetista siirtyy hyvinvointialueelle.

Nyt viimeistä kertaa päätettävänä perusturva käytännössä määrittää Kirkkonummen kuntatalouden raamin seuraavaksi vuosikymmeneksi. Suuri kysymys on, paljonko kustannuksia meille jää, kun verokertymä puolittuu. Siksi olemme halunneet ja haluamme kiinnittää sen tarkasteluun suurimman huomion. Tavoite on nimenomaan turvata kunnan elinvoima ja oikeasuhtaiset palvelut sen jokaiselle kuntalaiselle kaikissa olosuhteissa. Jos johonkin on niukkuutta jaettaessa juuri nyt panostettava, haluaa Kokoomus mahdollistaa lapsille terveet oppimisympäristöt kouluinvestointeja vauhdittamalla.

Lisätietojen antajat:

Urho Blom

Valtuustoryhmän puheenjohtaja

Anna Sahiluoma

Viestintävastaava

15.11.2021

KIRKKONUMMEN KOKOOMUS PUOLUSTAA VASTUULLISTA TALOUDENPITOA

Kirkkonummen Kokoomuksen valtuustoryhmä Kirkkonummen Kokoomus ei missään vaiheessa ole ollut verojen korottamisen kannalla. Kunnanhallituksessa käydyn pitkän keskustelun lopputuloksena hallitus päätyi

6.8.2021

Kokoomuksen luottamushenkilövalinnat Kirkkonummella

Kirkkonummen kunnan luottamuspaikkaneuvottelut on saatu päätökseen, ja kokoomuksen valtuustoryhmä ja yhdistyksen hallitus ovat omalta osaltaan päättäneet luottamushenkilövalinnoista. Kirkkonummen Kokoomuksen osalta

18.6.2021