Valtuustoryhmä tiedottaa: Talousarvioneuvottelut saatiin päätökseen aikataulussa

,

TIEDOTE 1.11.2023

Kirkkonummen Kokoomuksen valtuustoryhmä

Kirkkonummen vuotta 2024 koskeneissa talousarvioneuvotteluissa valtuustoryhmät pääsivät neuvottelutulokseen. Tulos käsitellään kunnanhallituksessa 6.11., jonka jälkeen se viikkoa myöhemmin vahvistetaan marraskuun 13. päivä kunnanvaltuustossa. Kokoomuksesta neuvotteluihin osallistuivat valtuustoryhmän puheenjohtaja Urho Blom, joka toimi myös neuvottelutoimikunnan puheenjohtajana sekä kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi.

Kirkkonummi siirtyy elinvoimaisen sivistyskunnan aikaan epävarmuuden keskellä. Neuvottelutulos vastaa Kirkkonummen kasvavien investointien, velanhoitokyvyn ja kuntatalouden sopeutuksen asettamiin haasteisiin uudessa tilanteessa. Kokoomus on johdonmukaisesti ollut vastuullisen taloudenpidon, elinvoiman vahvistamisen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisen kannalla, linjaa neuvottelutoimikunnan puheenjohtajana toiminut Urho Blom.

Kaksipäiväiset neuvottelut saatiin päätökseen tavoiteajassa. Ryhmien muutosesitysten taloudelliset vaikutukset suhteessa kunnanjohtajan talousarvioesitykseen jäivät maltillisiksi.

Neuvotteluissa Kokoomus edisti mm. liikuntaa, kulttuuria ja hyvinvointia, yritysten sijoittumispalveluita osana TE-uudistusta sekä kunnan elinkeinoelämän kanssa käymää vuoropuhelua.

Olemme halunneet varmistua kuntatalouden kestävyydestä korkojen ja palvelumaksujen noususkenaarioissa, lisätä yksityistä päivähoitoa sekä tukea lapsiperheitä esittämällä maksettavaksi 3/2024 lähtien ns. Kirkkonummi lisää 100 €/kk per lapsi. Neuvotteluissa esitys harmiksemme kaatui. Lisäksi varmistamme kaavoitus- ja lupamaksujen kohtuullisuuden, lisäämme kaavoituksen sujuvuutta, rakennusvalvonnan asiakastyytyväisyyttä sekä huolehdimme luovutettavien omakoti-, rivitalo- ja pientalotonttien riittävästä, kunnan kasvun mahdollistavasta tasosta jatkossakin, Blom luettelee.

Kokoomukselle oli lähtökohtaisesti tärkeätä pyrkiä pysyttäytymään annetussa talouskehyksessä. Olen luottavainen siihen, että talousarvion nyt edetessä kunnanhallituksesta valtuustoon kuntapäättäjämme laajasti haluavat hyväksyä elinvoimaamme vahvistavat toimet. Kirkkonummella on kaikki edellytykset maamme kuntien kärkikastiin, joka neuvotteluissa asetettiin yhteiseksi tavoitteeksemmekin, päättä kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi.

Lisätietojen antajat
Urho Blom