KIRKKONUMMEN KOKOOMUS PUOLUSTAA VASTUULLISTA TALOUDENPITOA

Kirkkonummen Kokoomuksen valtuustoryhmä

Kirkkonummen Kokoomus ei missään vaiheessa ole ollut verojen korottamisen kannalla. Kunnanhallituksessa käydyn pitkän keskustelun lopputuloksena hallitus päätyi yksimieliseen esitykseen verotuksen kokonaisuudesta vuonna 2022, jota tänään osaltamme valtuustossa kannatimme.

Tällä hetkellä kysyntä tonteille on suurempaa kuin niiden tarjonta. Kokoomus haluaa edistää Kirkkonummen elinvoimaa ja houkutella kasvavaan kuntaan uusia veronmaksajia. Asemakaavoitettujen rakentamattomien tonttien verotus synnyttää osaltaan kannustimen rakentamiselle.

Virkamiesten alkuperäisessä esityksessä esitettiin yleisen kiinteistöveroprosentin korotusta, joka olisi kohdistunut Kirkkonummen kaikkiin kiinteistön omistajiin. Tänään valtuustossa päätetyn, asemakaavoitettujen rakentamattomien tonttien veroprosentin korotuksen katsottiin olevan vähäisin mahdollinen osakorotus kiinteistöverotuksen kokonaisuudessa.

“Kyseessä on vastuullista taloudenpitoa kannattavien ryhmien torjuntavoitto erittäin haastavassa taloustilanteessa, jossa mittavat investoinnit esimerkiksi kouluihin rasittavat kuntataloutta. Kirkkonummen talous on painumassa tänä ja ensi vuonna reilusti alijäämäiseksi. Politiikka on yhteisistä asioista sopimista, siksi kunnioitimme kunnanhallituksen saavuttamaa kompromissia”, Blom korostaa.

Lisätietojen antajat:

Urho Blom