Kooste valtuustokokouksesta 4.3.2024

Kim Åström raportoi jälleen valtuustokokouksen antia:

Aiheena tällä kertaa oli strategia ja siihen kytkeytyvä toimintatapaohje. Kunnan uutta strategiaa vuosille 2024-2030 on työstetty laajasti osallistaen, alkaen kuntalaiskyselystä keväällä 2023. Loppuvaiheessa luottamushenkilöiden käsittelyssä lisättiin erityisesti pientalovaltaisuutta korostavia linjauksia. Kirkkonummen arvot – kestävyys, luottamus, avoimuus ja rohkeus säilyvät vanhasta strategiasta ennallaan. Päivitetty visio on “Lähellä ihmistä ja luontoa Porkkalasta Nuuksioon”, “Metropolialueen halutuin ja elinvoimaisin kunta” ja “Kestävä, kaksikielinen ja kansainvälinen sivistyskunta 700 vuotta”. Toimintaa läpileikkaaviksi teemoiksi on nostettu viestintä, tiedolla johtaminen ja hyvinvoinnin edistäminen. Itse strategian leipäteksti on jäsennelty ytimekkäästi kolmen tavoitteen alle “Yhteisöllinen ja elävä Kirkkonummi”, “Kasvava ja kestävä Kirkkonummi” sekä “Osaava ja oppiva Kirkkonummi”

Uusi strategia on keskeisen sisältönsä osalta pitkälti aiemman mukainen, mutta painottaa entistä vahvemmin pientalovaltaisuutta, talouden tasapainottamista, yritysmyönteisyyttä ja suunnitelmallista kasvua. Uusi strategia on ytimekäs ja jäsentelyltään onnistunut, ja palvellee toiminnan ohjaamista aiempaa paremmin. Laajalla osallistamisella on myös pohjustettu strategian vahvempaa roolia. Lopputulokseen on syytä olla tyytyväinen. Myös valtuustosalissa uutta strategiaa ja sen laatimisprosessia kiiteltiin laajasti. Tältä pohjalta Kirkkonummen kehityksellä on selkeä ja hyvä suunta.

Strategian lisäksi käsiteltiin myös kuntastrategiaa tukeva toimintatapaohje “yhdessä – tillsammans”. Kyseessä on nykytrendin mukainen “eettinen” toimintatapaohje, jonka sisällöstä on käyty keskustelua valtuuston iltakoulussa ja lautakuntien kokouksissa. Eettiseksi ohjeeksi sitä ei kuitenkaan nimetty, koska siitä puuttuu korruption torjumiseen liittyvää sisältöä. Ohje sen sijaan sisältää linjauksia arvostavasta käytöksestä ja keskustelukulttuurista, tiedolla johtamisesta, osallisuudesta sekä konfliktitilanteiden ratkaisumalleista. Ohjeistus on saanut osin ristiriitaisen vastaanoton, jota ilmensi myös valtuustosalissa käyty keskustelu. Osin ohjeessa todetaan asioita, jotka voisi katsoa tai vähintäänkin toivoa olevan aikuisille itsestään selviä. Toisaalta ohje sisältää hyvinkin seikkaperäiset kuvaukset epäasialliseen käytöksen määritelmistä ja puuttumisen prosesseista. Käytännössä tällaiset tilanteet ovat usein vähintäänkin tulkinnanvaraisia, jolloin ohjeen käytännön sovellettavuus ja soveltamisen mandaatti ovat kyseenalaisia. Kuitenkin tänään ja aiemmin käydyissä keskusteluissa enemmistön kanta vaikuttaisi olleen, että ohjeistukselle on vähintäänkin jonkinasteista tarvetta. Tämän pohjalta dokumentti oltiin valmiit hyväksymään, puutteistaan ja liiasta pituudestaan huolimatta, lopulta yksimielisesti.

Em. asioiden lisäksi nimitettiin uusia luottamushenkilöitä pois muuttaneiden henkilöiden tilalle sekä valittiin kilpailutuksen tuloksena KPMG:n tilintarkastusyhteisöksi vuosille 24-26. Salissa kiersi hyvät valtuustoaloiteet hiihtomahdollisuuksien parantamisesta (mm. toisen latukoneen hankinta ja yrittäjäyhteistyö) sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön pito- ja vetovoiman kasvattamiseksi (ilmainen valvonta-ateria kaikille). Ennen kokousta Lounais-Kirkkonummen asukasyhdistys oli esittelemässä visiosuunnitelmaansa Vuohimäen-Pikkalan alueelle. Visio sisälsi junaseisakkeen Vuohimäkeen ja ympärille runsaasti viheralueita. Vision keskeisenä tarkoituksena lienee ollut esittää vaihtoehto kaavaillulle varikkoratkaisulle samaiselle alueelle. Käytännössä junaseisakkeelle riittävän asukaspohjan (noin 10 000) saaminen kaavaillulle alueelle ei ole realismia kuten ei sekään, että näin lähelle Kirkkonummen keskustan palvelukeskittymää muodostuisi erillisiä palveluja. Alue on myös liikennöinnin kannalta Kirkkonummen keskustan väärällä puolella, jotta sillä olisi edellytykset houkuttelevuuteen junaliikenteeseen tukeutuvana asuinkeskittymänä. Parempi siis tältäkin osin pitää Kirkkonummi pientalovaltaisena.

Kirjoittaja Kim Åström